Globala chatten

~ Svara väldigt gärna på alla polls, detta inlägg kan göra skillnad på ett stort problem i SSO ~
 
Den globala chatten är en bra uppfinning, folk kan få hjälp och prata med andra spelare var de än är. Eller, så var det iallafall förut... Den har varit begränsad till särskilda stall- och byområden ett tag nu, i hopp om att minska antal bråk och tjafs. Men detta är egentligen ingen lösning, det gör bara att folk har det svårare att få hjälp då färre tittar i den. Det var skönt när man kunde nå den överallt, man kunde se allt som pågick och jag brukade gilla att prata där. Jag gjorde det för att hjälpa folk, men också bidra till god stämning. Nu kan man knappt nå den, och jag är oftast utanför alla byar när jag spelar så jag kan inte hjälpa till på det viset jag vill göra.
 
Rösta gärna nedan vad ni tycker, borde man kunna skriva i den globala chatten var man än är? Och kommentera, hur har begränsningen påverkat ert skrivande i Global? Ni som fortfarande skriver lika mycket, vad har ni märkt för skillnad sen de begränsade chattkanalen till speciella områden?
 
#1 Borde globala chatten vara tillgänglig oavsett var man är?
 
 
 
 
 
pollcode.com free polls
Kommentera, varför valde du ditt svar? Varför, varför inte?
 
När jag själv tittar på chatten nu för tiden ser jag ingen stor skillnad alls, folk bråkar lika mycket som förut (inte alltid förstås). Folk spammar, är taskiga mot varandra och blir sura när folk säger åt de och lägger sig i. Chatten skulle behöva ett lyft med några funktioner, exempelvis några från detta inlägg. Jag tror många av dessa funktioner hade förhindrat vardagsproblem i chatten.
 
En bild på ett typiskt bråk i Global

Det är väldigt många spelare som inte vet ett dugg hur man beter sig. Vi som faktiskt spelar spelet, och ser detta dagligen vet att det är ett stort problem. Annars kan det vara svårt att förstå, och det har vi ju märkt att de tycker. De lägger ingen vikt i detta, och de flesta på SSO låter folk bete sig lite hur de vill. De vill inte vara för stränga, och inte ha för mycket regler. Men bilden ovan, är det verkligen såhär det ska se ut? Man borde främst informera folk om vad som gäller, vad man inte få göra och uppmana alla att vara snälla och trevliga mot varandra! Jag tror att en del av detta beror på att folk inte vet vad man får och inte får göra. Det är många spelare som inte vet att det existerar användarvillkor ens. Och jag är 100% säker på att inte ens 3/4 av alla spelare, är folk som inte läst de. Att införa korta, enkla chattregler genom ett litet frågetecken ovanför chatten hade varit en lösning. Då vet folk vad som gäller, och det är viktigt då ens beteende i chatten kan få konsekvenser. Så nästa fråga är...
 
#2 Tycker du det skulle behövas enkla chattregler så man vet vad som gäller?
 
 
 
 
 
pollcode.com free polls
Kommentera, varför valde du ditt svar? Varför, varför inte?
 
Och ja, vad man säger i chatten kan få konsekvenser. Man kan bli avstängd från spelet eller från chatten om man beter sig dåligt. Moderatorer (exempelvis särskilt utvalda spelare) som håller koll i chatten så att alla beter sig väl hade nog varit en trygghet för de flesta, speciellt de yngre. Tänk om det fanns så kallade moderatorer, som kan se om folk beter sig dåligt och förhindra det, hjälpa till med knepiga situationer som eventuellt inte annars slutat väl och se till att folk följer reglerna. Hur bra hade inte det varit? Hur mycket bättre hade inte stämningen i chatten blivit om det alltid fanns folk som kunde hålla koll? I ett barnvänligt spel som SSO där många yngre spelar, tror jag detta är väldigt välbehövligt.
  
#3 Hade du velat ha moderatorer i chatten som såg till att folk inte misskötte sig?
 
 
 
 
 
pollcode.com free polls
Kommentera, varför valde du ditt svar? Varför, varför inte?
 
Och till sist... En sak som uppstår bokstavligen dygnet runt i globalchatten är reklam. Det är för klubbar, folk söker folk att rolla med och mycket mer. Den globala chatten är inte avsedd för reklam egentligen, utan endast för prat som alla på hela Jorvik kan se. Så hade det inte varit bra med en reklamchatt? Där man fritt kan skriva reklam, eller titta om efter reklam om man t.ex. söker klubb. Detta hade nog underlättat en hel del, och man skulle också slippa den lite halvt irriterande reklamen i globalchatten.
 
#4 Skulle du vilja ha en chatt endast avsedd för reklam i spelet?
 
 
 
 
 
pollcode.com free polls
Kommentera, varför valde du ditt svar? Varför, varför inte?
 


Folk skulle väl ändå göra reklam i global, men vissa skulle säkert använda sig av reklamchatten! c:

Svar: Då blir det en regel att global inte används till reklam!
Alicia Starnight

2015-08-13 // 14:16:07

Tror folk skulle andvända den globala till reklam ändå även fast det finns regler. Håller folk sig till reglerna nu kommer de ju inte göra det sen. Med moderatorer skulle lösa allt.

Svar: Vissa vet inte vad som gäller just nu, men om de vet att det finns moderatorer som styr upp lär de nog lyda de.
Alicia Starnight

2015-08-13 // 15:24:45

Att globala chatten inte längre är global har för mig betytt att jag inte längre kan hjälpa folk med uppdrag eftersom jag oftast är utanför chattens område samt att ingen hör mig om jag ropar på hjälp när jag har fastnat och ingen i klubben kan hjälpa till x)

Jag svarade ja på alla polls eftersom det är precis som du säger och folk skulle förmodligen sköta sig bättre med regler och moderatorer samt om chatten blev nästintill reklamfri eftersom ingen då skulle bli irriterad på att någon spammar reklam mitt i deras samtal. Nu orkar jag inte skriva mer haha, detta känns som provfrågor x)

Svar: Ja precis :D Haha, det var lite meningen ;) SSO måste se vad folk vill!
Alicia Starnight

2015-08-13 // 15:26:17

JAG VILL HA GLOBAL ÖVERALLT!

Svar: Rösta i pollen :D
Alicia Starnight

2015-08-13 // 15:35:25

Ja, det är väldigt tråkigt att det är bråkigt i globala. Jag blir trött bara jag ser det så jag förstår inte riktigt hur dem orkar bråka, haha. Då går jag alltid ut ur globala chattområdet och det är ju en sak som kan vara lite bra med att chatten är begränsad, att man kan slippa se bråket... Men annars kan det också vara lite mysigt med globala överallt, man känner sig inte så ensam utifall inga klubbisar eller vänner är inne just då.

Jag tycker att man ska kunna nå global överallt för, som du skrev, det är lättare för folk att få hjälp snabbt. Men att man då kanske kan ha någon slags knapp att trycka på som stänger av globala, utifall att man skulle vilja det.

En speciell reklamchatt skulle nog vara väldigt praktisk också eftersom att vissa bråk ju startar med att någon blir irriterad på någon annan, som gör reklam i globala. Också denna chatten i så fall skulle vara bra om den fick en stänga av knapp.

Sedan det där med vad för regler som finns... Jag tycker att det är lite tråkigt att man egentligen ska behöva skriva det, då jag tycker att det borde vara självklart hur man ska bete sig, att inte säga elaka saker, eller fula ord som kan få andra att må dåligt osv... men det kanske skulle vara bra att ha några enkla och tydliga regler tillgängliga inne i spelet, som du skrev.

Oj, vad långt det blev nu, haha. ;)

Ha det bäst allihopa och kom ihåg, Olikheter är bra! :D

Svar: Ja precis, och att stänga av chatter man kan nå överallt vore bra.
Alicia Starnight

2015-08-13 // 16:30:52

Det är ju en lögn att kalla den globhalchatt när den inte är global längre. En globalchatt ska vara tillgänglig överallt tycker jag annars får den heta något annat. Jag tittar i princip aldrig någonsin i global längre, eftersom det bara finns i byar och stall osv, och när jag väl är där tänker jag inte på den.

Svar: Precis!
Alicia Starnight

2015-08-13 // 16:50:09

Det är både bra och dåligt om Globalchatten skulle finnas överallt. Men om du säger att det är lika mycket bråk nu som det var förut så är det väl bara bra om Globalchatt finns överallt. Och dom som gör uppdrag kanske behöver hjälp, och då kan man ju bara skriva i Global och be om hjälp.


Regler skulle vara bra, men jag vet inte om alla skulle följa dom sådär liksom, alltså att reglerna bara står någon stans. Men om det finns ett straff eller något om man bryter reglerna så skulle det vara jättebra. Speciellt om det finns moderatorer i chatten som alltid kan hålla koll på alla.


Moderatorer skulle vara jättebra! Det finns ju dom som verkligen går över gränsen, och då skulle moderatorena kunna komma in. Om spelaren/spelarna inte slutar så kanske det finns något straff? Kanske att bli avstängd från Global en stund. För det kan ju gå riktigt långt att andra kan bli sårade och det är det som är så hemskt.


Det skulle vara bra ibland. Säger som de andra att jag tror att många kommer ändå skriva i Global, för tror ingen kommer kika in på reklam chatten. Men om det finns moderatorer så kanske det skulle funka.

Och tycker också att det är väldigt synd att man ens behöver ta upp detta om Global, eftersom alla borde faktist veta hur man beter sig.


Det var nog allt, haha! xD

PS. Jag har aldrig skrivit i Global nästan, kanske bara två gånger på två år, så jag har inte så mycket erfarenhet om Global, haha! xD

//Zsuzsanna Shadownight <3

Svar: En hel del personer vill följa reglerna, men vet inte vad man får och inte får. Därför vore chattregler lösningen! Och om de var strängare med konsekvenser skulle nog folk skärpa till sig, och då behövs regler så man vet vad man ska följa. De som fortfarande bryter mot reglerna då, skulle moderatorerna kunna ta hand om.
Och ja, självklart skulle vissa skriva reklam i Global ändå. Men om man är smart så skriver man då i reklamchatten, för det är där folk tittar om de söker klubb eller annat.
Alicia Starnight

2015-08-13 // 17:56:24

Hej! :D Dina idéer är jättebra :D

Om det fanns moderatorer, skulle de också kunna spionera (okej kika lite då xD) på klubbars klubbchatt, och vissa gruppars gruppchatt? Tänk om någon hade varit jättebra på skådespeleri och verkat jättebra som moderator men "spionerar" på de privata chatterna? Förresten, det hade varit bra med moderatorer som kan se privata chatter, för de riktigt barnsliga spelarna (inte alla men jag har träffat några) har varit i grupp med varandra och suttit framför datorn och skriva massa s'it om någon. Det är ju riktigt dumt jag förstår inte varför det händer på ett spel!?

Chattregler verkar jättebra! Typ en knapp vid alla emotes där det står "Chattregler"? Och om det skulle fixas, då tänker jag såhär: "När de ändå håller på kan de väl fixa så att inte vissa spelares namn eller platser i spelet blir cenurerade!"

Jag förstår inte varför det bara ska bråkas i den Globala chatten? Man kan bråka i Säg-chatten och grupper och klubbar. (haha lät som att jag ville att det skulle bråkas där xD) Ska alla andra spelare se att en person kan annorlunda och smarta kränkningar?

När jag använder global så brukar det ofta vara att jag är med en kompis eller flera och ropar något i stil med "JAG OCH 'namn' ÄR SÅÅÅ COOLA! :D" eller "Hallååååå vill någon vara med på det här?" (Ett litet event alltså)

Svar: Halloj!Tackar! Moderatorer skulle nog mer ha egenskaper som att kunna stänga av folk från chatten och kasta ut folk från servern temporärt. Inte ens Game Masters kan titta i chattloggar i spelet, utan det gör man utanför spelet och bara om man fått information om att något betett sig illa.

Och angående chattregler tänkte jag nästan likadant, en liten cirkel med ett frågetecken i visar en ruta med chattregler. Och censuren håller på att förbättras, tack och lov!

Global är en chatt som många kan nå, därför blir det mer bråk. Folk ska kommentera allt folk säger och gör, och folk tycker olika och börjar bråka om det.
Alicia Starnight

2015-08-13 // 18:43:26

Ja själva globalchatten blev ju som "död" för mig, när den inte går o nå överallt :( Tittar aldrig, skriver aldrig etc... Tråkigt! Hur ofta står man still vid ett stall/by och chattar?? Nej man skriver ju lite närsom mellan uppdrag och tävlingar etc.

Svar: Precis!
Alicia Starnight

2015-08-13 // 18:47:45

Jag svarade ja på alla frågorna!

Själv tycker jag att Global blivit så tråkig och bråkig på sistone. Om någon typ: VANLIG ROLLNIG! SÄG 73!!!! Så kommer det nästan alltid en person som spammar! Ser ibland folk som mer om hjälp men man hinner ju inte svara innan 3 inlägg om rollning och klubbar dyker upp. Är som du säger nästan aldrig i en by där man kan skriva i Global eftersom att jag ofta levlar eller rider från plats till plats. Tycker att allt du föreslog verkar helt perfekt, särskilt det med chatt regler då jag själv ögnade igenom användarvilkoren för cirka 2 ½ år sedan. Men jag vet i alla fall hur man uppför sig!

Svar: Ja, folk försöker ställa det till rätta men det blir bara mer bråk för att folk tycker att de "lägger sig i".
Alicia Starnight

2015-08-13 // 18:56:08

Jag är för sällan i spelet, för att "utnyttja" den globala chatten. Mitt intresse för denna är också i det närmaste obefintlig. Det är lite synd, att man inte kan justera / ställa in, att tecknet inte blinkar, när någon har skrivit på global. Ofta missar jag, att någon har skrivit något på klubbchatten. Det är väldigt mer spännande för att får en signal.

2015-08-13 // 19:27:50

Röstade såklart ja på allt! Förstör inte hur folk orkar skapa bråk. Det skulle vara guld värt om SSO gjorde allt som du skriver om i inlägget. Skulle kunna ge upp mitt LT för det (Eller kanske inte men du fattar ;D) Tycker det är jättetråkigt att global varken är globala eller att "bråkchatten" ibland borde passa bättre. Dessutom borde regler sitta fint av mer än 1 anledning. Det är som du säger en del personer vet som sagt inte enns att SSO har regler (Låter lite konstigt men så är det ju). Och moderatorer har jag själv vädjat om i åratal. Moderatorer och ordning åt pixelfolket!

2015-08-13 // 20:56:16

Global borde byta namn till "Stallchatt" igen om det ändå bara är i städer/stall. Jag skrev Ja i alla dina frågor och jag skulle älska en reklamchatt, då slipper man allt spam med klubbar. Fast det skulle nog vara många som skriver reklam i globala ändå...

2015-08-13 // 21:16:20
Maria

Ja. En global chatt som inte är global känns ju lite konstigt...

Kanske. Jag vet inte om jag riktigt håller med om enklare regler, men jag tycker man borde kunna komma åt chattreglerna inuti själva spelet och kanske tom "tvingas" läsa dem första gången man öppnar chatten.

Ja. Moderatorer skulle kunna göra en enorm skillnad i chatten och speciellt när så många spelare är väldigt unga så behövs det verkligen!

Kanske. Jag tror inte på just en chatt specifikt för reklam, men det skulle behövas något ställe i spelet där folk kunde skriva reklam. En "anslagstavla" eller något i de större byarna kanske?

2015-08-13 // 23:38:10

Det skulle vara super roligt om du skulle skriva lite mer om Glorious Arrows, hur är det att vara klubbledare? Vad har ni för events, M.m. Man får inte veta så mycket om klubben :)

Svar: Kan jag nog göra
Alicia Starnight

2015-08-14 // 03:28:08

Jag tycker att de mesta var "ja", men en egen reklam-chatt... det kommer ju kännas lite fel om ännu en chatt dyker upp i spelet, och vem vet vad folk skriver där??
Men annars håller jag med, det är bråkigt och stökigt i global. Och jag håller med Vilda Snownight lite, det SKULLE faktiskt varar rätt skönt om man slapp allt " #### ### endast 6 platser kvar!! Skriv 123 om du vill gå med!" men det skulle antagligen inte funka speciellt bra, då folk antagligen kommer skriva om sina klubbar i global också. Jag tryckte därför i "vet inte" :)

2015-08-14 // 09:45:28

Jag var inne när de där bråket var, bråken kan börja med att man råkat stå i någon eller någon annan larvig sak.
Varför bråka på ett häst spel?

Svar: Det där är en flera år gammal bild dock
Alicia Starnight

2015-08-14 // 10:00:23

Jag undviker globala så mycket jag bara kan, för det enda jag ser när jag väl läser den är bråk och reklamspam, galna fangirls och folk som säker uppmärksamhet, för att inte tala om "SÖKER PV SÄG 123" och liknande. Jag blir mörkrädd bara av att se det. Borta är tiden då man kunde prata och träffa nya vänner i globala när det var hyfsat lugnt.

Trots detta vill jag ha tillbaka globala som den var förut, att den faktiskt är global, men då vill jag ha moderatorer i chatten. Så som det ser ut just nu är fullständigt oacceptablelt, särskilt som spelet faktiskt riktar sig till BARN, och det måste åtgärdas. Jag skippar gärna några uppdateringar om det betyder att de jobbar på att skapa en miljö som faktiskt är trygg för spelarna.

Svar: Håller med dig!
Alicia Starnight

2015-08-14 // 10:32:22

Ja allt låter super bra det borde finnas en championat chatt också som fungerade ungefär som en säg chatt fast man måste vara anmäld till ett championat. Nu används säg chatten vid championat. Om det t.ex är jsc och några är vid jorvikstallets arena så kan man ju knappt läsa innan det kommer något nytt. Om man är typ 3 personer så kan man ju chatta i grupp men om man typ är (en klubb som ska ha event tänkte jag skriva men då chattar man ju i klubb) 10 stycken så går det ju inte (inte för att det är så vanligt att över 3 personer tränar tillsammans utan att vara en klubb men ändå.) Men om alla chatter som folk ville ha fanns med så skulle chatten typ täcka hela skärmen och ha jätte små flikar för att alla skulle få plats men det som du skrev är verkligen saker som skulle behövas.

Svar: En championat chatt är inte behövligt, det vore en onödig flik tycker jag. Men större grupper är lösningen på andra problemet
Alicia Starnight

2015-08-14 // 11:07:41

det är inte bara bråk i global,för en gång så var det en som kallade mej pecko i säg chatten...

Svar: Nej sjävlklart inte, men alla kan inte se vad som skrivs i säg så alla märker det inte. Många på Jorvik når global, så det är ett större problem.
Alicia Starnight

2015-08-14 // 11:53:00

Angående #1 så håller jag helt med, så fort jag ser någon som frågar om någonting så vill jag hjälpa, men det är inte så ofta man kan det eftersom jag nästan aldrig är i globalchatts-områdena. Vilket är lite trist :/
Om #2 så håller jag också med, det skulle vara supersmidigt med en lista med enkla regler som går att nå direkt från chatten! (Det stod inte i pollen men jag antar att du menade det när du precis skrivit det ovan)
Och #3, att anlita lite äldre och mogna spelare tycker jag är en superbra ide. Dessutom är jag säker på att många skulle göra det gratis och verkligen ta det seriöst, det skulle vara smart också om moderatorernas namn kanske har en annan färg, som gamemasternas. (Kanske inte riktigt lika tydligt som deras men du fattar haha)
#4 håller jag delvis med på, men jag svarade ja ändå. Det skulle vara bra med en reklamchatt för de som letar efter något just nu, som tex rollning osv. Men klubbreklam skulle vara helt förbjudet i både global och reklamchatten, de borde få egna anslagstavlor i städer och stall runt om Jorvik där man både kan söka klubb och leta medlemmar till sin klubb.

Det var väl det jag hade att säga om detta, ha det bra! :)

2015-08-14 // 13:12:40

Jag använder aldrig den globala chatten, dels för att alla beter sig som barnungar, spammar, skriver fula ord och gör reklam. Brukar bara chatta med mina vänner eller så använder jag säg-chatten, där bara spelare som är i närheten av mig kan se vad jag skriver. När jag tänker på ordet "global" så tänker jag på hela världen (i det här fallet inte bara de större samhällena i Jorvik, utan HELA Jorvik) !!!

Sen tycker jag att det skulle finnas en moderator i chatten som kan åtminstone säga till om någon uppför sig illa. Herregud, att folk kan skriva så elaka saker till varandra!

2015-08-14 // 14:59:36

Och jag svarade JA på alla frågorna här ovanför 👆🏼

2015-08-14 // 15:01:06

Svarade Ja på allt och du hade allting så bra skrivit så jag säger samma som dig. XD

2015-08-14 // 15:04:54

Aha men det var ett sådant bråk igår i globala

2015-08-14 // 15:06:47

ska köpa den bruna morganen.nåt namnförslag?

2015-08-14 // 15:38:48

jag avskyr verkligen tonen i global. några idag fick mig typ att sluta spela starstable. jag tycker det är hemskt. jag tycker precis som du, det vore verkligen jättebra om det kom typ ”gamemasters” som är bara till för chatt.

älskar din blogg

2015-08-14 // 21:01:45

Innan starstable ändra det här med global chatten att de bara gick att skriva i moorland, Firgrove och Valedale som
Exempel. Så att jag alltid och lästa global dom gångerna som det inte vara "söker klubb säg 11" eller "söker medlemmar i en nystartad klubb säg 0 om ni vill va med". Men tyvärr så står det bara det just nu i chatten, men jag ska inte säga något jag har skrivit ut i global när jag var yngre att jag sökte medlemmar. Och har inte kommit till fund nu för något år sedan. Att det kan vara ganska jobbigt när det bara står söker medlemmar i global.

Men det jag vill komma fram till är att det är jätte roligt och sitta och läsa globala chatten i många tillfällen.

2015-08-14 // 21:35:56
tina

Hello
Du som har koll på allt.
Det hemliga uppdraget i gallerian. Har du gjort det?

Svar: Japp
Alicia Starnight

2015-08-15 // 03:32:30

Vem är den bästa bloggaren enligt mig?Jo det är DU Alli!!!!!

Svar: Åh tack! Betyder såå mycket! <3
Alicia Starnight

2015-08-15 // 07:05:12

en helt annan fråga men
vad skulle du tycka om att kunna longera hästen?

Svar: Onödig funktion att lägga ner tid på
Alicia Starnight

2015-08-15 // 11:42:18
Anonym

Var finns de hemliga uppdragen i gallerian??

Svar: En klocka på översta våningen och en nyckel i klädbutiken!
Alicia Starnight

2015-08-15 // 13:08:30

Som Capucine säger. Global betyder egentligen att det ska vara överallt. Men det är den ju inte. Det skulle vara såå mycket roligare om man hade den globala chatten överallt och såå himla mycket lättare. Jag själv brukar ibland stanna upp och prata lite i global, men dock händer det inte så ofta då man oftast måste gå runt vid samma ställe för att prata. När jag är inne på sso är jag oftast och levlar och då får jag inte så mycket tid att prata lika mycket i globala som jag egentligen skulle vilja. Det är därför jag är mest aktiv i klubbchatten då det är så mycket lättare.
Sen skulle det vara jättebra med några lätta regler och moderatorer i den globala för det är ganska ofta jag ser bråk i chatten. Och det vill man ju såklart inte ha då man helst inte vill prata i globala vid sådana tillfällen utan att bli med i bråket. Jag brukar då försöka säga till osv men de slutar oftast inte då och då skulle det vara perfekt med moderatorer och regler.
Lite lång text ja xD

2015-08-16 // 09:42:33

Tycker det är väldigt bra att du tar upp detta, även om inte någon här har bråkat kan det ändå vara bra med en påminnelse =)

2015-08-16 // 10:50:32

Jag svarar ett stort JA på alla frågor!

2015-08-17 // 23:40:25

Eftersom global inte längre finns överallt kan man ju lika gärna ta tillbaka stallchatten. Tycker inlägget var riktigt bra! Tummen upp! :)

Svar: Håller med! Och tack :D
Alicia Starnight

2016-01-22 // 13:38:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback