Halloweenuppdrag: Nattmonstret Usiku

 I år har det kommit ett sprillans nytt Halloween-uppdrag till spelet! Det är alltid roligt med lite nytt, så det inte är samma visa varje år. Har ni inte gjort uppdraget med den mystiska lilla flickan rekommenderar jag att inte läsa vidare då inlägget innehåller spoilers.
 
Iallafall, uppdraget startade hos Bob, en smugglare som håller till med sin vän Rob i en grotta nära Labyrintkusten i Gyllenåsarnas dal. Jag fick höra att Rob blivit rädd för en geting i båten påväg hem efter deras smugglingståg, och lyckats slänga ner en del av smuggelgodset i vattnet när han försökte träffa det lilla flygfäet. Rob hade dock inte kommit tillbaka så jag fick uppdraget att hämta lasten för att sedan leta efter Rob.
 
 
Bob gissade att Rob höll hus nära championatområdet så jag red dit för att kolla om jag hittade honom. Nope, ingen Rob, men däremot en kakburk och ett kakspår som jag följde efter.
 
 
Jag hittade Rob mitt i Gyllenbladskogen där han yrade omkring, han sa inte så mycket... "Rob vill till Bob, NU! Snälla, Alicia. Ta Rob till Bob på häst. Rob inte stanna skog."... Men han ville definitivt inte stanna i skogen.
 
 
När vi kom fram till Bob fick vi höra från Rob att han inte hade statyn han letade efter med sig. "Den rädda lilla mörten" påstod nämligen att det bodde ett spöke i statyn. Statyn fick de tag på i en by i Sydostasien och var en av de saker som Rob kastat ur båten. Han hade förmodligen tappat den i skogen så jag fick ge mig av för att leta efter den medan Rob lugnade ner sig.
 
När jag red in i skogen märkte jag att ljuset ändrats en aning, det var lite mörkare än vanligt. Men jag fortsatte att leta som vanligt tills jag hörde en kuslig röst säga att jag aldrig skulle hitta den. Mitt framför mig stod då helt plötsligt...
  
 
...en kuslig liten flicka i smutsiga kläder! Dum som jag var gick jag fram och pratade med henne. Hon sa att hon hittat statyn på stranden och tagit med den till Gyllenbladskogen. Hon erbjöd sig att visa var den var, så jag följde efter henne medan hon haltade fram. Något med henne fick mig att känna mig väldigt illa till mods, men jag gick för att hämta statyn så jag kunde återvända till grottan.
 
 
 Men plötsligt dök hon upp bakom mig och sa att det nu var min tur att hjälpa henne. Hon sa att hon hade skadat sig och inte kunde gå så bra (jo, ja vi märkte det) och ville att jag skulle skjutsa henne på häst tillbaka till staden. Jag tvekade, man vad skulle kunna hända? Jag räckte fram handen, ett plötsligt rosa ljus uppstod och flickan försvann, men istället dök det upp något annat...
 
 
 
Monstret skrattade ondskefullt och berättade hur han kände att hans krafter var påväg tillbaka, flickan var hans mänskliga skepnad. Då monstret ville käka upp både mig och hästen fanns det inget annat val än att springa för livet, ut ur den nu hemska skogen medan monstrets bomber försökte träffa mig. 
 
 
När jag anlände till grottan berättade jag för Bob om det fruktansvärda monstret jag stött på. Han berättade att de får höra mycket myter och legender ute på sina resor, och om detta inte också är skrock kan det hända att de fått med sig ett magiskt/besatt föremål. Rob citerade en sak som den hindutalande mannen sa; "Rata danava Usiku" som betyder nattmonster Usiku. Vi letade lite i böcker och läste att ett nattmonster avskyr ljus och genom sin kraft kan skapa natt och mörker runt omkring sig. Om vi inte stoppade Usiku skulle det sluta med evig natt över hela Jorvik.
 
För att stoppa monstret stod det att man var tvungen att fjättra det i dess bostad, men före det så var vi tvungna att försvaga det med hjälp av en rökelse. Vi samlade ingredienser till rökelsen, blandade ihop den och placerade sedan ut den lite överallt i skogen. Det var påväg att bli ännu mörkare så det gällde att snabba sig och samtidigt akta sig för monstret som var efter en. 
 
 
Men det var inte den farligaste biten av uppdraget... Sen var man nämligen tvungen att ställa sig helt synlig för Usiku så att han skulle jaga mig en runda i skogen. Då skulle han vara inställd på jakten och inte märka att rökelsen försvagade honom. 
 
 
 
Till sist var det bara att lägga statyn framför honom och han skulle då bli fångad i statyn. 
 
 
 Sedan tog jag med mig statyn tillbaka till Bob och Rob, allt funkade enligt planerna! Som tack för hjälpen fick jag en antik klänning från öst.
 
Jag tycker faktiskt uppdraget var riktigt roligt! Spännande att det faktiskt händer något lite läskigare än vanligt på Halloween. Små skumma barn är alltid läskiga, och musiken och effekterna gjorde verkligen allt! Om man hade varit ensam i skogen och att den läskiga musiken varit på under hela uppdraget hade det dock blivit ännu bättre. Men en bra historia var det verkligen, i år måste jag säga att de har lyckats!
 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback