Tobbe Larsson blir dataspelsfigur

Förut las det ut en artikel på expressen, om hur Tobbe Larsson skulle bli dataspelsfigur i Star Stable. Det var dock ingen fördjupning, men tidningen Hippson har ringt honom och här finns ännu mer information. Och tackar gör vi Linda Suncamp som tipsade om artikeln. 
 
I början av juli träder hästtränaren Tobbe Larsson, programledare för Ponnyakuten, in i en helt ny roll. Då blir han nämligen avatar i onlinespelet Star Stable. Vi ringde upp Tobbe för att få veta mer.
 
Att du blir avatar, vad innebär det egentligen?
– Star Stable är ett nätbaserat spel där deltagarna köper hästar som de sköter, rider, går till veterinären med och så vidare. Sedan kan de rida runt i olika världar och prata med varandra. Man kan få lektioner också, jag kommer att vara som en form av mentor som kan ge tips och goda råd inne i spelet. Det är över 2,5 miljoner människor världen över som spelar detta, så det är verkligen stort. 
  
Är du själv spelkille?
– (Skratt.) Absolut inte, jag känner mig helt ”lost” när jag pratar med folket på dataspelsföretaget. Jag växte upp med Nintendo och Super Mario, men där slutar mina kunskaper. 
– Å andra sidan är det många av programmerarna som knappt kan något om hästar, jag är faktiskt imponerad över att de ändå har fått det så verklighetstroget och korrekt.
  
I fredags var du hos Star Stable för att ”skapa” själva figuren. Berätta!
– Jag trodde att de bara skulle ta ett par gamla bilder och göra avataren utifrån dem. Men jag kom dit och så satt en tjej en hel dag och ritade och skulpterade fram mig i 3D. De har filmat mig och har verkligen fått till rörelserna. Det blir jättelikt, jag som är så oteknisk och som knappt kan mejla, för mig är det verkligen ”wow”! Tydligen ska jag dyka upp i spelet redan den 3 juli, så det är snabba puckar som gäller.
  
Får inte dina hästar vara med?
– Jo, de håller på med dem nu faktiskt, hästarna skulpteras fram utifrån videomaterial. Riktigt imponerande.
  
Hur kommer det sig att du gör det här?
– Det händer att jag får konstiga förfrågningar, men att bli dataspelsavatar var nog en av de märkligare hittills. Jag fick helt enkelt sätta mig och googla, vad är en avatar? Men så hade vi ett möte där de visade mig spelet, och jag tänkte att det nog kunde vara kul. Dessutom tror jag att det kan vara bra marknadsföring för ridsporten. Alla som spelar är kanske inte i hästmiljön ”i verkligheten”, men här kan ett intresse väckas. Alla portar in till hästvärlden behövs.
  

Avatar-Tobbe växer fram. 
 

Ullis Linder är dataspelsutvecklare och har ritat karaktären.
 
 

Hästarna får också vara med.

Så den tredje juli kommer Tobbe och hans hästar dyka upp i spelet, han kommer ge oss tips och goda råd inne i spelet. Ska bli riktigt spännande! Men något jag undrar, det är den andra juli det är onsdag?


Kommer längta i hjäl mig! Orkar bara inte vänta! Håller du med mig Alicia?
Kram :)

Svar: Har bra tålamod ;)
Alicia Starnight

2014-06-17 // 18:19:51

OMG jaa! :D

2014-06-17 // 21:26:49

Det har inte jag....

2014-06-18 // 07:33:25

Vad jag längtar! Ska bli jätte kul :D

2014-06-18 // 09:12:49

Tobbe är helt fantastisk! Har sett alla säsonger av Ponnyakuten, men jag trodde Tobbes roll i spelet skulle vara frihetsdressyr för det är ju hans favorit o han pratar mkt om det. alla kan göra det, alla hästar o alla hästägare! Men men får väl se jag kanske inte har helt fel ändå! Kul!! ;)

2014-06-18 // 10:31:21

Tror att man kommer att ha uppdatering den andra juli, med uppdrag tills nästa dag, och då kanske Tobbe Larsson dyker upp!

Svar: Ja så kan det ju vara!
Alicia Starnight

2014-06-18 // 14:06:45

Undrar vart han kommer att vara, kanske i ridhuset eller i Silverglade?

2014-06-18 // 18:45:49

Har för mig att han kommer vara vid Steves, ferninards hästmarknad när marknaden flyttat cx

Svar: Jaa den har ju flyttat nu :D
Alicia Starnight

2014-06-19 // 23:24:33

verkar spännande, kan inte bärga mig! :D

2014-06-21 // 16:02:26
anonym

Wow längtar :)

2014-06-21 // 20:27:08

Tobbe e ännu inte inne i star stable, han kanske kommer den 9 juli

Svar: Ingen vet
Alicia Starnight

2014-07-07 // 09:44:37

det har ju varit den 3 juli nu.... när kommer han? P.S DU ÄR BARA SÅÅÅÅÅÅ BÄÄÄÄÄÄÄÄST!

2014-07-16 // 21:26:37

det har ju varit den 3 juli nu.... när kommer han? P.S DU ÄR BARA SÅÅÅÅÅÅ BÄÄÄÄÄÄÄÄST!

Svar: Ingen vet när ;) och tack haha :D
Alicia Starnight

2014-07-16 // 21:26:38

det har ju varit den 3 juli nu.... när kommer han? P.S DU ÄR BARA SÅÅÅÅÅÅ BÄÄÄÄÄÄÄÄST!

2014-07-16 // 21:26:39

oj råkade få 3 stycken förlåt :/

2014-07-16 // 21:27:18

tack!

2014-07-20 // 20:48:36

OH MY! TOBBE HAR KOMMIT TILL SSO!!!

2014-07-23 // 10:17:33

Jag vet att jag kommenterar detta sent nu men fick inte reda på det fören tills idag. Ullis Linder (hon som skapar karaktären Tobbe Larsson) är Game Master Elise! :)

Svar: Har vetat det hela tiden, har träffat de irl ;)
Alicia Starnight

2014-09-04 // 15:59:56

Så orättvist! Nu SKA jag också träffa de! Hoppas jag... :)

2014-09-04 // 23:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback