Min drömras

Min drömras, och många andras är den tåliga och starka Islandshästen. Tycker de är så otroligt fina och mysiga att rida. Islandshästen är även Sveriges tredje populäraste ras, och är världens mest renrasiga hästras. Trots att de kallas häst så har de oftast storlek som en ponny, och växer sällan över den tillåtna gränsen för ponny. Den är mest känd för sina extra gångarter, passgång och tölt. 
 
När Star Stable var på Göteborg Horse Show för något år sedan, så var det många som frågade om Islandshästen. Trots att formen inte skulle vara något problem att fixa, sa de att det inte var något de planerade i nuläget, då animera två nya gångarter skulle vara tekniskt omöjligt. Men nu har det gått ett tag, spelet har blivit större och de har fler anställda. En hel del nya hästraser har fått annorlunda gångarter och de har verkligen utvecklats gällande hästarna. Tölt och pass har ju samma rörelsemönster som skritt, så de har ju något att utgå ifrån.
 
Men det är ju inte enbart animationerna det handlar om, utan också hur den skulle kontrolleras. Om den har extra gångarter skulle det förmodligen ta längre tid att få upp den till högsta hastigheten och inte gå att tävla med. Även om det inte hade gjort något för mig, så hade ju de spelare som aktivt tävlar championat gnällt en del.  
 
 
En fux med ljus man och vita tecken eller en mörkbrun (mörkare än den på bilden) med lite ljusare områden runt ansiktet med mera, är för min del önskefärgerna. Men sånt borde man inte tänka på nu, att bara se en islandshäst med deras speciella gångarter i spelet skulle vara otroligt häftigt!
 


vi önskar oss isladshästar så HIMLA mycket, då jag tycker att det är lite taskigt om vi inte får isladshästar snart. för alla gillar islandshästar! det har de skrivit själv. och det är konstigt att de inte gjort isladshästar. dom vet ju att vi vill ha det

Svar: Det är svårt att göra, det är grejen :P Annars hade de definitivt gjort det
Alicia Starnight

2015-07-26 // 15:53:45

Animeringen är inget problem, kodningen och kontrollerandet av hästen däremot skulle bli den svåra biten. Det enklaste de kan göra är att byta ut traven mot tölt, men då skulle folk bli upprörda över småsaker som att det inte går att tölta fort och dylikt.

Svar: Det kanske det inte är, men tycker det är konstigt att de då använde det argument, varför de inte planerade islandshästar. Jag själv har inga problem med att de har hästar för olika inriktningar, så extra gångarter utöver de 5 skulle inte skada. Men ja då skulle det bli gnäll, men man kan ju inte göra alla helt nöjda.
Alicia Starnight

2015-07-26 // 16:14:01

Jag tävlar inte i champ alls så jag hade gärna sett att de lagt till de där extra gångarterna. Det finns ju dessutom så många hästar att tävla med i nuläget, så folk behöver kanske inte använda Islandshästarna som tävlingshästar. De flesta som tävlar i champ har ju sällan tex ponny. De kanske kan göra som med ponnyerna att det kommer ett speciellt Islandaschamp då, kanske i Dinodalen (önsketänk) då där inte finns något!

Svar: Jaa, precis! :D
Alicia Starnight

2015-07-26 // 16:25:21

Jag tror kanske att de du pratade med mest var PR-folk och Game masters, så de kanske varken ville avslöja för mycket om spelproduktionen eller så har de inte så bra koll. :)
I så fall skulle det ju vara lika svårt att animera quarterhästarnas gångarter, men det klarade de finfint. Att säga att det är omöjligt att animera är lite som när Ubisoft försvarade sin brist på kvinnliga karaktärer med att de skulle ta för lång tid och mycket pengar att skapa och animera (vilket var totaltrams såklart).

Svar: Hörde det av en vän, men hon pratade med Heather som var en av de två grafiker de hade på den tiden.
Alicia Starnight

2015-07-26 // 16:41:52

Jag tycker det skulle vara toppen med islandshästar till spelet! Dels är det den enda rasen jag har ridit irl och sen så är de ju verkligen jättemysiga och fina hästar. Själv har jag aldrig riktigt gillat championat, tycker dock det är roligt att försöka slå rekord i lopp men det finns ju hur många hästar som hellst att välja på så jag tycker inte det är något problem. Mitt förslag skulle vara att de fixade så islandshästarna växlade gångart lite snabbare ifall det nu är så viktigt men jag blir verkligen jätteglad om de ens kommer till spelet med sina extra gångarter!

2015-07-26 // 16:56:14
Julia

Ohh va söt häst :D

2015-07-26 // 17:17:09

Nu finns det 21, snart 22 (tror jag) hästraser på sso som går att tävla med i championat så vad skulle det då göra för de championat - tokiga om det kommer en ras som inte är så bra att tävla med? Jag förstår även inte varför de skulle vara sämre att tävla med Islandshästarna bara för att de har flera gångarter?

Svar: För att de startar långsammare
Alicia Starnight

2015-07-26 // 17:42:02

Hej alicia jag skulle vilja träffa dig och bli vän mig dig så mycket älskar dig och dina hästar är så så stort fän!!!!!!! :) :) :)

2015-07-26 // 17:54:50

De skulle väl kunna ta blrt mellangaloppen eller vad jag nu ska kalla den och ha tölt istället?

Svar: Jaa, det med
Alicia Starnight

2015-07-26 // 19:41:48

Åhhh, jag rider islandshästar irl och skulle verkligen vilja att dom skulle komma in i spelet, skulle varit sjukt kul:D

2015-07-26 // 20:20:25

Mmm, och det skulle vara svårt för sso teamet att laga gångarterna och tölt har ju samma fotflyttning som i skritt. Men önskar så mycket att islandshästar kommer! (: skulle kalla min då till ... Kirppu (finskt) Kirppu finnas på riktigt och har varit en travhäst men nu är hon 22år gammal härlig islandshäst som står på ett privat stall nära mig:)

2015-07-26 // 20:34:56

Åh. Jag vet jag går på en Islandsridskol och min favo färg är vitt.för då ser dom utt som en sagohäat😍ÄLskar fin böogg

Svar: Åh tack!
Alicia Starnight

2015-07-26 // 21:37:45

Blogg

2015-07-26 // 21:38:21

Min stora dröm är att Idlandshästen skulle andlenda till JORVIK men det skulle bli krångligt med att dom ska tölta och sånt❤️ Älskar. Din blogg

2015-07-26 // 21:41:13

Det finns ju en häst som har en liknade gångart i spelar och det är frieser hästar. För om man kollar på och jämför frieserns trav och islandshästen tölt. Så tycker jag personligen att dom är lika, inte lika som bär men det finns lite små drag av tölt. Dom skulle i stort sätt bara behöva hur ändra på hur bakbenen rör sig samt hastighet. Min tanke gång iallafall/ kramar harru :)

Svar: Ja håller med!
Alicia Starnight

2015-07-27 // 10:13:31
Anonym

Betyder mycket för svar nu, men har du gjort din bakgrund själv? Ber om ursäkt för tjat men de fanns en lila sån också som jag använder och undrar därför om de är du so gjort dom. Och om du ej vill att andra ska använda dom (om du gjort dom) får du gärna säga till haha

Svar: Nej det har jag inte :)
Alicia Starnight

2015-07-27 // 10:21:42
Lisa

Eller så skulle de kunna göra hästen med vanliga gångarter men typ att om man i skritt håller ner shift (eller någon annan tangent) så blir det passgång (imo tycker jag redan skritten ser ut som passgång ;)) och i typ trav eller galopp hålla ner shift och det blir tölt :)

Svar: Precis :)
Alicia Starnight

2015-07-27 // 13:06:40
Ida

Men tölten är ju egentligen en "springande" skritt, eftersom de använder sig av samma rörelsemönster och tölten är en fyrtakt. Så tölten borde ju inte alls vara svår att göra, egentligen. ;)

2015-07-28 // 12:19:33

Jag blir jätteglad om de lägger tid och ork på att fixa islandshästen till sso, de kan för min del få kosta lite extra för de är så speciella :)
Som Ida sa, tölt är springande skritt sen finns de såklart passtaktig skritt (som min medis hade för han grisepassa.)
Hur som haver så kommer de säkert på någon lösning, i annat fall (om nu isisen kmr) så kan de kanske ordna 4-gångare/5gångare i olika kategorier. Tex 4ggn lyfter lite högre på benen i trav o 5ggr har ju sin pass.
Önskefärg är mörkbrun/svart med stjärn och mjölmule och silversvart :)

2015-07-28 // 19:05:10

Jag och min mamma brukar rida på ett ställa med Islandshästar, och du har rätt det är verkligen en drömras....
PS! Älskar din blogg!

Svar: Åh tack! <3
Alicia Starnight

2015-07-29 // 12:34:19

Åhhhhhhhh... Islandshästar på jorvik..vilken dröm..<3 Jag rider islandhästar irl och det är den BÄSTA rasen. Det finns ju andra hästar att tävla med och man skulle ju kunna göra ett islandshäst championat och vid vissa tider skulle man bara tölta (annars blevn man diskad) och vissa bara passgång. Och så är det ju det här med passen det finns ju olika pass..flygande pass osv...
PS. Älskar din blogg.D.S
//Arve

2015-07-29 // 18:37:12

Åhhhhhhhh... Islandshästar på jorvik..vilken dröm..<3 Jag rider islandhästar irl och det är den BÄSTA rasen. Det finns ju andra hästar att tävla med och man skulle ju kunna göra ett islandshäst championat och vid vissa tider skulle man bara tölta (annars blevn man diskad) och vissa bara passgång. Och så är det ju det här med passen det finns ju olika pass..flygande pass osv...
PS. Älskar din blogg.D.S
//Arve

2015-07-29 // 18:37:12

jag har en egen islandshäst...

Älskar henne jätte mycket då man velat ha en islandshäst i flera år :)

2015-07-30 // 09:50:06

jag älskar också islandshästar! hoppas att dom kommer nån gång,det tog ju lång tid innan vi fick fjordingarna liksom :/

2015-08-01 // 14:03:47
Klara

Dock kan de ju ha ett champ enbart för islandshästar. Osv. Då blir det jämt där och resten är ju som vanligt :)))

Svar: Ja :)
Alicia Starnight

2015-08-06 // 11:28:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback