Utpressning runt SSO

På Star Stable har nu en sak skett som till och med kommit med i programmet Brottscentralen. En 10-årig flicka har blivit utpressad att ge ut sina föräldrars kontonummer, till en person hon träffat på Star Stable. För att vera mer, är det bara att titta på videon ovan.
 
Eftersom detta skedde på kik, men hon träffade personen på SSO tycker jag faktiskt inte att ett så stort ansvar bör ligga på SSO. Det är ett ansvar alla privatpersoner bör ha, oavsett ålder. Det är viktigt att lära mindre barn om sådant här, men också vara ett stöd som barnen faktiskt vågar gå till om det händer något men samtidigt ha koll på vad de gör på nätet. Att man lägger in censur kommer heller aldrig hjälpa, det finns alltid något sätt att komma förbi, även för bedragare. Om SSO skulle göra någonting, är att sätta upp vissa filter som gör att speciella ord (inte svärord och sådant) larmas lite extra så att de kan gå in stoppa det innan något sådant här händer. Men bedragare är smarta, de tar sig oftast utanför SSO innan de börjar. Det verkar ju tyda lite på att de förstår, att ansvaret inte bör ligga så stort på SSO? 


Asså varför skriver man ens så till folk!?😥 den personen som gjort så är ju helt från vettet!😳

2015-01-25 // 12:22:32

Kan du länka till min blogg på din blogg?

http://ankstarstable.blogg.se/

2015-01-25 // 12:59:53

Jag har inte orkat se klippet, men för i jösse namn, är inte föräldrar ansvariga för vad deras barn gör på internet? Tycker att det har varit grundregeln sedan internet infördes i det vanliga hemmet, man ansvarar för allt man gör på internet och om man inte är myndig får föräldrarna se till att ha koll på sina barn.

Svar: Ja, håller med.
Alicia Starnight

2015-01-25 // 13:06:14

Du är ju bäst!😍

2015-01-25 // 13:26:14

För det första förstår jag inte hur hennes föräldrar kan låta henne ha kik när hon bara är 10 år. Och för det andra förstår jag inte att hennes föräldrar inte har koll på vad hon gör på internet.
Detta var ju ren tur att det inte blev ännu allvarligare, 2000 kr är mycket pengar men tänk vad "den" eller de kunde gjort!
Star Stable är näst in till utan skuld eftersom det mesta hände via kik.

2015-01-25 // 14:36:29

Jag var i ridhuset när jag var tio och ett halvt år i sso. Nu är jag tolv, fyllde i föregår. ;)
Jag hade svarat till en tjej i global, global var då öppet överallt. Hon sa att hon var gamemaster och att hon måste kolla en sak med en användare. Jag sa att jag kunde, alla andra i global skrek för brinnande livet att jag INTE fick gå på det.
Jag bara tackade för varningen men träffade henne i alla fall i ridhuset. Hon frågade efter min mailadress, jag gav henne den. Men när hon frågade efter mitt lössenord blev jag misstänksam. Jag undrade varför hon frågat mig om det, jag hade ju typ väntat mig en intervju, inget lössenords frågande!
Men som tur var dök mamma upp vid dataskärmen och la sig i, jag skulle nog inte ha gett henne mitt lösen men tack vare mamma slapp jag bli av med min älskade häst!

Tack för att ni läste min kommentar!!!

2015-01-25 // 15:38:05
Haley

Tycker det är så himla läskigt när sont händer!!!!

2015-01-25 // 16:54:31

Jag tycker att det där var hämst, en tioåring mobbad FYYYY den som gjorde det måste bli inlåst i finkan

2015-01-25 // 17:07:07

Stackars tjej jag tycker hon inte hade någon skuld utan att dom pressade henne för hårt jag säger bara det stackars tjej❤️

2015-01-25 // 17:22:55

Tyvärr kan det hända överallt på nätet. Därför måste föräldrarna och skolan prata om sådana saker på nätet, som är farliga. Det är deras uppgift. SSO kan bara meddela, vad man skulle göra, men de kan aldrig förhindra, att det händer. Vem har skuld? De, som ingenting har sagt om det. Ett barn skulle också ha förtroende till sina föräldrar. Jag frågar mig, varför hade hon varit rädd för att berätta? Detta är obegripligt för mig.

2015-01-25 // 19:30:37

Håller helt med dig! SSO kan ju inte precis påvärka vad som händer flera timmar bort genom en dator. Det är föräldrarnas ansvar helt tycker jag.

2015-01-25 // 21:39:58

Asså, jag förstår inte riktigt, hur sjutton kunde flickan kunna sina föräldrars lösenord? Ingen vettig förälder ger ut sådana lösenord till sina barn. Dessutom kan jag inte heller förstå att hon får ha kik och sånt. Sso kan inte göra något åt sånna här saker, det är de vuxna i barnets omgivning som ska ha koll och informera om sådant här

2015-01-25 // 22:46:41

jag tycker det ä hemskt men det är ju inte precis spelens/chatternas fel att det blev så utan det är ju flickan och den som pressade hon. själv skulle jag hämta mina föräldrar och rapportera personen till polisen för det är faktist allvarliga saker.

2015-01-26 // 09:00:07

ASSÅ ATT MAN GÖR!
Stackars 10 åriga tjejen fyyyyy.

2015-01-26 // 16:55:37
Sam

Blir så otroligt fkn trött på sånnahär människor..DET ÄR ETT BARN! Låt ungen vara liksom, blir riktigt ledsen när sånthär händer..och riktigt jävla arg.. Synd om familjen!

2015-01-27 // 00:39:21

för det första sa dem '' spel för 10 åringar '' och det gör mig sjukt arg, det finns åldergränser på spel men inte sso,
för det andra, hur kan dem låta ens barn ha kik när hon nu är 10 år, dem borde ha mer koll på vad hon gör och att ens folk kan vara såhär dumma, speciellt mot en yngre, är så sjukt tråkigt för äldre ska ju vara förebilder, inte utpressare

2015-01-29 // 14:55:04

Hej jag tycker de är bra att du tar upp de^^

2015-02-02 // 16:19:39
Anonym

Det är INTE ETT SPEL FÖR 10 ÅRINGAR Hur kan dom säga nått sånt dom flesta är över 10 och hur kan dom veta det det är ju inte så att dom har testat det eller så.Det stör jag mig på usch och fy!Och stackars flicka men hur kan hon veta koderna?!Och sso ska inte får skulden för allt detta skyll på kik istället!
Om 100% är all skuld så har sso kanske 30 typ och 40 föreldrarna
(Jag menar hur vet hon lösenorden?!)
Och resten kik!
Ne fy
Hejdå kram från en arg blogg läsare(blev bara arg för vad dom sa)

2015-03-06 // 21:01:58

Du. Den anonyma där.. Jag är 9 år och man ska få spela sso ändå. Det är ingen krav på åldersgräns i sso!

2015-09-19 // 16:12:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback