TEST: Är Fjordingarna snabbaste rasen?

Just nu går det runt rykten om att Fjordingar är snabbare än vanliga hästar, ja, visst har det känts så, men ingen har riktigt testat ordentligt. Jag har sett filmer som försökt bevisa, men tycker alla var ute och cyklade faktiskt. Så jag och Ruth Shortwood har tagit tag i detta, för att försöka komma fram till hur detta fungerar. 

Vi började med att prova i ridhuset, vi sprang från vägg till vägg med alla två vanliga starthästar och med två fjordingar. Alla hade 42 i rida och 17 i snabbhet, för alla hade tagit av all utrustning. Vi kom fram till att alla hästar var lika snabba, ingen var snabbare och ingen ökade i någon gångart.
 
 
Men sen körde jag Moorlands ridbana med Fjording. Varför just Moorlands ridbana, är för att den är kort och det är inga hinder så man springer bokstavligen likadant hela tiden. På fjording fick alltid ungefär 36,5 sekunder. När jag provade med vanlig häst fick jag alltid en sekund mer, ungefär 37,5. Då insåg jag att det är två saker som påverkar hästens snabbhet under det loppet, och det är motorväg som gör att hästen springer snabbare, och så är det utrustning. Jag märkte alltså att fjordingen var snabbare på något vis, för jag hade testat flera gånger och fick alltid samma resultat. Det fanns då två saker som hade kunnat orsakat detta. 
  1. Fjordingar är snabbare på motorvägar än vanliga hästar.
  2. Utrustningen påverkar fjordhästar mer. 
Då körde jag Moorlands ridbana utan utrustning på båda hästar fem gånger, om hästarna fick olika tid ändå så skulle vi få veta att utrustningen inte påverkade fjordingarna mer än vanliga hästar. Såhär blev resultaten:
 
Fjording: runt 38:40 alla gånger 
38:40, 38:30, 38:40. 38:40, 38:47 
 
Vanlig häst: runt 39:20 alla gånger
39:17, 39:20, 39:17, 39:23, 39:19
 
Fjordingarna var alltså ungefär en halv sekund snabbare, så då var det en enda sak mer som kunde påverka hästens snabbhet på det loppet - motorvägen. På lite större vägar springer hästarna snabbare, och i det loppet fanns en sådan väg. Därför drog jag till galoppbanan, där fanns det ingen motorväg, så om hästarna skulle springa på ungefär samma tid där så skulle jag veta att det är motorvägens snabba bonus som orsakar olika tempo hos fjordingar och vanliga hästar. Resultaten blev detta:
 
Fjording (utan utrustning): runt 26 sekunder alla gånger
25:88, 26:13, 25:95, 25:96, 26:11
 
Vanlig häst (utan utrustning): runt 26:50 alla gånger
26:36, 26:59, 26:52, 26:60, 26:46
 
Men hallåååå, tänkte man ju då. Fortfarande ungefär en halv sekund i skillnad. Detta betyder att det inte är utrustning eller motorvägar som påverkar fjordingar mer... Utan de är helt enkelt naturligt lite snabbare, men det är så lite så det inte syns, därför upptäckte vi det inte på första testet. Det syns bättre på längre sträckor, för tillslut hade helt enkelt fjordingen sprungit förbi, för att den springer snabbare i sekunden än vanliga hästar. Detta gör att du får bättre tider på lopp med fjordingar och du är snabbare i championat. Men detta märks alltså tydligast i längden.
Folk tror att detta beror på hur de springer. Egentligen är det bara en animering, om det inte fanns någon animering som gör att de springer hade de sprungit rakt fram. Därför borde deras snabbhet inte bero på detta, utan snarare en felkodning, för de har inga extra snabbhetspoäng.
 
Jag har skrivit till supporten och berättat att fjordingarna är snabbare, och frågat varför, så när jag får svar lägger jag upp det här. Ruth och jag kommer förmodligen fixa en video också. Om inte Star Stable erkänner förstås....
 
 


Daisy

Jag har hört att araben ska vara något snabbare en starthästen, vet du om det stämmer eller inte?

2015-04-07 // 12:51:55
Anonym

Intressant test, jag har själv funderat på vad som orsakar att man får bättre tider med fjordingen än de andra hästarna. 👍

2015-04-07 // 13:11:30

Jag har hört att det inte var meningen att fjordingarna blev snabbast, men det är bra för då får dem mycket uppmärksamhet villket dem inte får irl. De är ju utrotningshotade irl... :c

2015-04-07 // 13:19:21
Laila

Har hört att när hästar har mycket i styrka så är de snabbare upp för backar. Och både fjordingar och nordsvenskar har mycket i snabbhet och då blir de ju egentligen att man får bättre tider om man springer snabbare i backar. Dock är de ändå konstigt eftersom ingen av de banorn du testade innehåller några backar, hmm skumt

Svar: Nope, det jag menar, inga backar i de loppen
Alicia Starnight

2015-04-07 // 14:06:53
Jenny

intressant att höra, alltid undrat ;)

kolla gärna in min nystartade blogg om starstable

2015-04-07 // 16:46:05

Hur kan du ha en så stor profilbild?

Svar: Stor profilbild?
Alicia Starnight

2015-04-07 // 17:14:29

Jag har då en fråga: Vad är en vanlig häst? Jag menar, att det finns en skillnad mellan alla hästtypgrupper. En Anda ska inte lika springa som en Araber. Man kunde också ta starthästarna i testet och kolla, om de verkligen är långsammare än alla andra. ;)

Jag tror inte så riktigt på det, annars hade SSO redan reagerat på detta. Men att bara en person genomför alla test med olika hästar är väldigt bra! Om det testar två, så finns det många faktorer, varför testet är inte trovärdigt.

Spännande! ;)

Svar: En vanlig häst är resten av hästarna, jag använde starthästen i testet, och jag har redan provat tidigare om den är långsammare, och det är den inte. Och vi ska göra en video om detta så då kommer detta bli lite tydligare. Men ja, det är spännande!
Alicia Starnight

2015-04-07 // 17:25:29
Lilly

Intressant test, jag har själv funderat på vad som orsakar att man får bättre tider med fjordingen än de andra hästarna. 👍

2015-04-07 // 17:29:05

Aa, den bilden som är över "Om mig"

Svar: Jag beskär den i den storlek jag vill ha
Alicia Starnight

2015-04-07 // 17:41:53

Hur mycket rida och snabbhet har din tävlings outfit C:

Svar: Rida 42 och snabbhet 28
Alicia Starnight

2015-04-07 // 18:05:30
Emma

Tror inte att det beror på animationen. Snarare en felkodning i så fall. Hur snabbt ett spelobjekt rör sig har väl inte med animeringen att göra? x)

Svar: Nej, för den hade ju sprungit på även om det inte fanns en animering, ^^
Alicia Starnight

2015-04-07 // 19:57:23

Men hur?

2015-04-07 // 21:43:23

Jätteintressant inlägg! :) Jag tycker också att fjordingarna känns lite snabbare än övriga hästar, men bara en liten tanke här;
Om jag förstod det rätt nu så testade du fjording vs starthästen, som inte har några rasbonusar alls och det påverkar ju också. Jag kan inte utantill vad fjordingen har för bonus, men om den har + i vighet så blir ju svängarna mindre och man sparar liite tid där, även det märks ju mest i längden och om det är mycket svängar.
Nu har du kanske redan gjort tester och jämfört med hästar med olika poäng i vighet eller andra saker, vad vet jag? Skulle det vara så att fjordhästarna faktiskt är snabbare även borträknat rasbonus så känns det ju väldigt trist, för om inget annat anges så borde alla hästar vara lika snabba kan man ju tycka.

2015-04-07 // 21:52:50

Jag och några vänner har också testat. Vi kom fram till att fjordingen ÄR snabbare och flera skickar in till support. De vägrar tro på det vi säger...

2015-04-07 // 23:15:04

Jätte bra att du gjorde testet och skickade in! Vill verkligen börja tävla med min fina arab igen :(

2015-04-07 // 23:39:01

Satt faktiskt och funderade på detta idag! Min fjording kom äntligen upp i level 15 och mycket riktigt så kunde jag slå alla mina personliga rekord.

2015-04-07 // 23:41:42

Tack, det där behövdes! Hoppas att sso fixar det nu då...

2015-04-07 // 23:44:07

Hu. Där ser man. Vilken tur att Fjordingen är en av mina favoriter som aldrig lämnar stallet. ;) Fniss. :3

2015-04-08 // 00:20:34

Har alltid undrat detta själv, men inte riktigt kommit på hur jag ska ta reda på det! Detta är så intressant att läsa C: Hoppas supporten svarar snart... ;3

2015-04-08 // 13:13:32

Även om det inte finns några backar så känns det som en starkare häst naturligtvis är snabbare (startar snabbare, orkar mer etc.). Inget konstigt med det, speciellt inte eftersom det är samma med nordisarna, de är också snabbare...
/Feya

Svar: Startar snabbare eller orkar mer har ingenting med styrka att göra, det har med uthållighet och disciplin. Och det var inga backar i loppen, så då säger det ju sig självt att det inte beror på det.
Alicia Starnight

2015-04-08 // 20:39:20

Jag har fått höra att det är en bugg som gör de generellt snabbare. Ifall det är sant vet jag inte, men det stör mig inte allt för mycket. Visst kan det vara surt på champ, men hästraser i IRL är byggda på olika sätt och vissa är snabbare. :)

Svar: Men nu är det ju så att de inte ska vara snabbare?
Alicia Starnight

2015-04-10 // 12:43:40

Men hallå start hästen har ju ingen rasbonus det har fjordingar. Det kan också vara för att dom har olika gladhet på gubbarna

Svar: Båda hästarna var självklart glada när jag testade, och det är endast snabbhet i rasbonus som spelar roll, och båda hästarna hade 0 där.
Alicia Starnight

2015-04-13 // 16:50:50

Vilken är den absolut snabbaste hästen? Jag vet att de inte finns nån som är " snabbare så om du fattar..." Men morganen, quater och engleskt fullblod är väl dom snabbaste iaf från början? Äh jag vet inte de är därför jag frågar😀

Svar: Brukar köra med quarter, inte så bra koll längre
Alicia Starnight

2016-07-09 // 10:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback